Parijs presenteerde eind vorig jaar het nieuwe logo van de Jeux Olympiques 2024.
Het symbool toont de drie pijlers waarop deze Spelen zijn gebaseerd:
- De gouden medaille: de gouden kleur en de vorm geven aan waar het in eerste instantie om gaat: winnen!
- Het olympisch vuur : de vlam waarmee de spelen worden afgetrapt.
- Marianne : In de vlam zie je ook het vrouwengezicht van Marianne. Zij is het nationale symbool van Frankrijk en tevens een verwijzing naar de Spelen van Parijs in 1900 waar vrouwen voor het eerst mochten deelnemen aan het sportevent.
Het lijkt nog zo ontzettend ver weg, maar de voorbereidingen van Olympische Spelen 2024 zijn al in volle gang. De stad Parijs, alle omringende arrondissementen, banlieues en départements zijn bezig met het in stelling brengen van waarschijnlijk de grootste inspanning van deze eeuw. Dat zorgt voor ongekende businesskansen die Nederlandse bedrijven ook kunnen grijpen. Parijs is immers niet zo ver weg. Smeed dus het Olympisch ijzer nu het heet is.
Want waar gaat het over? Even een paar getallen:
- 500 atleten uit meer dan 200 landen
- 000 begeleiders
- 000 journalisten
- 13 miljoen bezoekers
- 4 miljard televisiekijkers
Parijs zal gebruik maken van het wereldberoemde culturele erfgoed. Zo zal er worden geroeid bij Chateaux Versailles, gevolleybald aan de voet van de Eiffeltoren, gezwommen in de Seine en gefietst op de Champs Elysées. Maar ook buiten Parijs worden sportvenues gebouwd. De Village Olympique met ultramoderne accommodaties wordt na de spelen omgebouwd tot 3.000 woningen. Meer dan 360 km aan nieuwe wegen wordt aangelegd. De sporters en bezoekers zullen willen genieten van de Franse gastronomie.
Ecologisch verantwoord
De nadruk ligt op duurzaamheid. De organisatie van Paris2024 heeft als doelstelling om deze Spelen zo ecologisch mogelijk te maken en geheel te voldoen aan de Paris Climate Agreement. Dit betekent dat het niet mogelijk is om met de auto bij de Spelen te komen. 100% van de bezoekers gaan met het openbaar vervoer, met de fiets of te voet. Er worden ook e-bussen ingezet.
Welke branches gaan met name succesvol zijn
De branches die zich vooral kunnen voorbereiden op het valoriseren van hun activiteiten dankzij de Jeux Olympiques zijn:
- Bouw
Vanaf maart 2020 worden de bouwprojecten vergund en de daadwerkelijke bouw zal starten in 2021. Duurzaamheid is superbelangrijk. In Nederland zijn er honderden innovatieve bedrijven en toeleveranciers die hun diensten kunnen aanbieden om klimaatneutrale gebouwen en complexen te creëren.
- Infrastructuur
Er komen tal van nieuwe wegen en transportopties. Nederland is hét transportland bij uitstek en die expertise is belangrijk voor Parijs.
- Beveiliging
Frankrijk is gevoelig voor aanslagen en bedreigingen. Er zal enorm veel aandacht zijn voor veiligheid. Nederlandse ondernemingen met een specialisme beveiliging en kennis van grote mensenmassa’s en mensenstromen moeten zich melden.
- Reizen
Parijs zal zelf niet voldoende accommodaties hebben om alle bezoekers te kunnen onderbrengen. Ook van buiten Parijs zal verblijven en reizen worden aangeboden. Reisorganisaties kunnen hierop inspelen.
- Gastronomie
Innovatieve concepten, met name vegetarisch, vegan, gezonde en duurzame initiatieven op het gebied van gastronomie hebben kansen om zich hier te presenteren.
La Solideo is de organisatie die verantwoordelijk is voor de Olympische werken. Wil je meer weten waar ze naar op zoek zijn of welke aanbestedingen uitgeschreven worden? Check dan deze websites:
https://www.ouvrages-olympiques.fr/
https://www.paris2024.org/fr/appels-doffres-et-consultations-en-cours/
Frans spreken is absoluut noodzakelijk
Je zult zien dat alle communicatie online praktisch alleen nog in het Frans is. Ondernemers en professionals die Frans spreken hebben een voorsprong bij het binnenhalen van opdrachten. Haal meer uit je zakenreizen naar Frankrijk. Krijg een beter begrip van de cultuurverschillen. Profileer je optimaal voor, tijdens en na de Jeux Olympiques. Wij staan voor je klaar om je te helpen om in jouw expertise de gouden medaille te scoren.
Fabienne van Dillen, senior trainer Frans en Nederlands
Fabienne is geboren in het Franstalige deel van België vlakbij Luik en woonde jarenlang in Parijs en Nice. Ze heeft een lesbevoegdheid voor de Franse en Engelse taal en studeerde Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als international marketeer voor multinationals in Parijs en Amsterdam en leidde een marketing- en communicatiebureau. Fabienne ontwikkelt als strateeg samen met creatieve teams marketing- en reclamecampagnes en adviseert bedrijven over zakendoen in Nederland en Frankrijk. Het is haar missie om de Franse taal populairder te maken bij een zo breed mogelijke doelgroep.
Het bericht Business Opportunities Jeux Olympiques Paris 2024 verscheen eerst op Taleninstituut Nederland – zakelijke taaltrainingen op maat..