De dalende trend was al voor Covid-19 ingezet: de kledingverkoop in Frankrijk verkeert in een grote crisis. Tijdens de confinement (quarantaine) kochten mensen amper nieuwe kleding. Sterker nog, ze gingen hun kledingkast opruimen. Het is nu vooral tweedehands kleding die uitgewisseld wordt; online via vintage websites, maar ook offline in winkels als Episode. Veel kledingketens hebben moeite het hoofd boven water te houden.
Verrassend was daarom het bericht deze week in Le Monde over de winkelketen Zeeman. Ondanks de crisis in de kledingindustrie blijft deze keten in Frankrijk doorgroeien. Terwijl in Nederland Zeeman winkels worden gesloten, gaat in Frankrijk de ene na de andere winkel open. Inmiddels zijn er 292 winkels en de volgende 10 komen er al aan.
Zeeman is de Lidl van de kleding. “Un trublion”, schrijft de krant, een onrustzaaier. Want “Fabriqué en France”-merken zoals Petit Bateau en DIM, kunnen niet concurreren met de Nederlandse low-cost-keten. De Fransen bezuinigen op kleding. Ondergoed, panty’s en sokken koop je liever niet tweedehands en dus wordt massaal gebruik gemaakt van acties als drie paar sokken voor €2,99 en baby rompertjes voor €2,49. Zeeman vindt een continue stroom van klanten die geld moeten of willen besparen. Dus worden de komende jaren nog eens 100 winkels geopend in kleinere Franse steden met meer dan 40.000 inwoners.
Er zijn meer “Trublions” uit Nederland actief op de Franse markt. Denk aan Action met meer dan 500 winkels, die Frans personeel werft met een Nederlandse “mentalité pragmatique”. En de oerhollandse Hema die zich razendsnel ontwikkelt in Frankrijk met 72 eigen winkels, 120 shop-in-shops in de supermarkten Franprix en Casino én plannen om razendsnel te kunnen bezorgen bij Franse huishoudens thuis. Ook Kruidvat heeft inmiddels zes winkels die zich in Frankrijk exact hetzelfde positioneren als in Nederland met de slogan en tune: “Kruidvat, toujours surprenant et avantageux” (steeds verrassend, altijd voordelig).
Nederland, geregeld in de Franse pers aangeduid als “le plus frugal des frugaux” de zuinigste van de zuinigen, plukt met zijn zuinige imago flink wat vruchten bij de Franse consumenten die al dan niet noodgedwongen moeten bezuinigen.
De trend is Nederlandse zuinigheid, ook in Frankrijk. Daarom deze tip voor onze klanten die nu voet aan de grond willen krijgen in Frankrijk: profileer jouw product of dienst ”à un prix Néerlandais”.
Fabienne van Dillen, senior trainer Frans en Nederlands
Fabienne is geboren in het Franstalige deel van België vlakbij Luik en woonde jarenlang in Parijs en Nice. Ze heeft een lesbevoegdheid voor de Franse en Engelse taal en studeerde Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als international marketeer voor multinationals in Parijs en Amsterdam en leidde een marketing- en communicatiebureau. Fabienne ontwikkelt als strateeg samen met creatieve teams marketing- en reclamecampagnes en adviseert bedrijven over zakendoen in Nederland en Frankrijk. Het is haar missie om de Franse taal populairder te maken bij een zo breed mogelijke doelgroep.
Bronnen:
Het bericht “Ons Ben Zuunig” als USP verscheen eerst op Taleninstituut Nederland – zakelijke taaltrainingen op maat..